Clubhouse

Τι είναι και ποια είναι η πρωτοτυπία του ως social media;

Στο σύμπαν της τεχνολογίας, η άνοιξητου 2021 μπορεί να μείνει στην ιστορία (εκτός όλων των άλλων...) ως η περίοδος που το Clubhouse άρχισε να αποκτά πραγματική σημασία. Η εποχή που Ο Elon Musk και ο Mark Zuckerberg έκαναν την εμφάνισή τους ως μέλη στην συγκεκριμένη υπηρεσία! 


Με όχημα τη... φωνή

Εάν δεν το γνωρίζετε ήδη, το Clubhouse είναι μια υπηρεσία - μέσο κοινωνικής δικτύωσης με ζωή ενός έτους, το οποίο αποτελείται από εικονικά "δωμάτια" όπου οι άνθρωποι μπορούν να μιλούν μεταξύ τους - φωνητικά και όχι γραπτά.
Αυτό μπορεί να μην ακούγεται πολύ εντυπωσιακό καθώς και άλλες πλατφόρμες όπως το Facebook έχουν δωμάτια επικοινωνίας, ωστόσο πολλοί χρήστες το στηρίζουν, βλέποντάς το ως μια πλατφόρμα επικοινωνίας που θα μπορούσε να βοηθήσει στην αποκατάσταση του ειρηνικού λόγου και της ευγένειας αντί της επιδείνωσης των εντάσεων. Το Clubhouse είναι κάτι ανάμεσα σε ραδιοφωνική εκπομπή με "ανοικτές γραμμές" και σε ένα χαλαρό βραδινό πάρτι.

Πίσω στον 20ο αιώνα, ο διάσημος θεωρητικός της επιστήμης της επικοινωνίας Walter J. Ong είχε διατυπώσει τη θέση ότι οι προφορικές κουλτούρες είναι πιο "συγκεντρωτικές", πιο απέριττες, πιο ισχυρά συντηρούμενες και πιο ανοιχτά αμφισβητητικές και διαλογικές. Δεδομένης της κοινωνικής αναταραχής και της πόλωσης που επικρατούν σε πολλές χώρες (και στη δικιά μας, όλα τα παραπάνω ακούγονται αρκετά καλά.

Σε μεγάλο μέρος των χρηστών το Clubhouse ακούγεται σαν γέροντες που συνομιλούν γύρω από μια παραδοσιακή φωτιά, με πολλούς από τους νεότερους να παρακολουθούν/ακούνε τον διάλογό τους (σημειώνοντας ότι ο "πρεσβύτερος" εδώ ορίζεται περισσότερο από την κατάσταση παρά από την ηλικία). Επιπλέον "πόντους" κερδίζουν όσοι είναι γνήσιοι, ελκυστικοί και καλοί στο να σκέφτονται δυνατά και να ηγούνται μιας ομάδας. Υπάρχει ένα λεπτό αλλά σαφές πλέγμα ιεραρχιών, αν και προς όφελος της συζήτησης και όχι προς ζημία της.

Πεδίο δόξης λαμπρόν για τις big tech και τα στελέχη τους

Η τεχνολογία είναι ένα σημαντικό θέμα συζήτησης στο Clubhouse, ωστόσο υπάρχουν επίσης συζητήσεις για το NBA, την κουζίνα σε διάφορες χώρες, την πολιτική κατάσταση στη Ευρώπη, Αμερική και όχι μόνο, μέχρι και συμβουλές για γνωριμίες προς σύναψη σχέσης, καθώς και πολλά άλλα θέματα. Εάν είστε μέλος, μπορείτε να ξεκινήσετε το δικό σας δωμάτιο. Οι φωνές επίσης της μαύρης κοινότητας είναι ιδιαίτερα ισχυρές.

Πολλές από τις αρετές του Clubhouse προέρχονται από το λογισμικό του. Αν και η εταιρεία έχει προσωπικό μόλις 10 άτομα, η εμπειρία του χρήστη είναι διασκεδαστική και ενδυναμωτική. Μπορείτε να εμπλακείτε αμέσως με το απλό πάτημα ενός και μόνου κουμπιού, ένα είδος ακρόασης "με ένα κλικ".
Σε αντίθεση με μια κλήση στο Zoom, δεν υπάρχει επιλογή βίντεο, οπότε είναι πιο χαλαρωτικό (μπορείτε ακόμη και να πλένετε τα πιάτα ενώ ακούτε). Κάθε μέλος του κοινού αντιπροσωπεύεται στην εικόνα του δωματίου ως μια φωτογραφία-ψηφίδα - κι έτσι οι ομιλητές αισθάνονται τη δύναμη και τον όγκο του πλήθους, γεγονός το οποίο ενθαρρύνει περαιτέρω την ευχάριστη συμπεριφορά.
Οι συντονιστές της αίθουσας μπορούν να αποφασίσουν ποιος έχει δικαίωμα ομιλίας και ποιος όχι. Οι πρακτικές του να καλεί κανείς άτομα και να παρέχει δικαίωμα ομιλίας, δημιουργούν ομαλές συζητήσεις, αν και υπάρχουν επίσης πιο περίεργα δωμάτια με 30 ή περισσότερα άτομα με δικαίωμα ομιλίας.

  • Τα μέλη συμμετέχουν μόνον με πρόσκληση, αν και η συμμετοχή γίνεται, από το ντεμπούτο της υπηρεσίας την άνοιξη του 2020, όλο και πιο εύκολη. Μέσω της πρόσβασης στο βιβλίο διευθύνσεών σας και στη λίστα των ατόμων που "ακολουθείτε", το Clubhouse σάς συνδέει με συνομιλίες και άτομα με έναν τρόπο τον οποίο το Zoom δεν μπορεί να επιτύχει.
  • Η καταγραφή συνομιλιών είναι αντίθετη στους κανόνες. Αυτό μειώνει τον κίνδυνο ποινής για μια παραπλανητική παρατήρηση. Οι άνθρωποι εξακολουθούν φυσικά να λένε άσχημα πράγματα στο Clubhouse - ωστόσο οι άνθρωποι που αναστατώνονται τείνουν να κατευθύνονται στο Twitter για να παραπονεθούν. Η προσδοκία είναι ότι οι συντονιστές θα αποκαταστήσουν την τάξη, ενώ οι δυσαρεστημένοι ακροατές μπορούν απλώς να εγκαταλείψουν από το δωμάτιο.

Το Clubhouse είναι καλά σχεδιασμένο για να δημιουργεί γύρω του "θόρυβο" και μια αίσθηση ενθουσιασμού - ήταν μια πραγματική έκπληξη όταν ο Elon Musk εμφανίστηκε να ρωτά τον Vlad Tenev, διευθύνοντα σύμβουλο της Robinhood, σχετικά με τις πρόσφατες αναστολές συναλλαγών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Ποιος ήξερε τι θα συνέβαινε στη συνέχεια;

Ο "θάνατος" της δημοσιογραφίας;

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Clubhouse είναι η φιλικότητα του προς τους διάσημους. Εάν είστε μεγαλοστέλεχος τεχνολογικού κολοσσού, γιατί να μην μιλήσετε σε μια σύνοδο στο Clubhouse αντί σε έναν δημοσιογράφο; Το συγκεντρωμένο πλήθος θα διαδώσει το μήνυμά σας και μπορεί να εγγυηθεί για όσα είπατε και για την περιρρέουσα ατμόσφαιρα.

Δεν θα με εκπλήξει αν το Clubhouse σύντομα γίνει ο κύριος αγωγός για νέα σχετικά με την τεχνολογία και τα ισχυρά στελέχη του κλάδου, ίσως και για αστέρια του Χόλιγουντ. Η ομάδα που μοιάζει περισσότερο έξω από τα νερά της στο Clubhouse είναι οι δημοσιογράφοι, που δεν έχουν εκεί κανένα ιδιαίτερο προνόμιο εκεί και αποθαρρύνονται να συμμετέχουν.
Μέχρι στιγμής υπάρχουν περίπου 3,4 εκατομμύρια downloads του Clubhouse, με περίπου 900.000 από αυτά μόλις τον περασμένο μήνα (Φεβρουάριος 2021). Η υπηρεσία πιθανότατα δεν θα παραμείνει ανοιχτή στην Κίνα, όταν οι λογοκριτές το θεωρήσουν σοβαρή απειλή, ωστόσο, με μια υπολογιζόμενη αποτίμηση 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, έχει λαμπρό μέλλον, παρόλο που το μοντέλο εσόδων δεν έχει ακόμη καταρτιστεί και οριστικοποιηθεί.

Η συνήθης ενόχληση από το Clubhouse είναι απλή. Συχνά όταν ακούς κάτι, λαχταράς κάτι πιο γρήγορο και πιο πυκνό πληροφοριακά, όπως εκείνο που μπορώ να βρεις στο Twitter. Όμως σε όλους και  περισσότερους ανθρώπους, δεν αρέσει η ρυπαρότητα που υπάρχει στο τελευταίο ή και αλλού στην κοινωνική δικτύωση. Ωστόσο καταλαβαίνω ότι, σε ανοικτά συστήματα, η πυκνότητα πληροφοριών και οι δυσάρεστες καταστάσεις είναι άρρηκτα συνδεδεμένες.
Ίσως η "ευγένεια" του Clubhouse να μην είναι το "στοιχείο" όλων μας. Είμαι απόλυτα σίγουρη, ότι ο κόσμος την έχει κάτι παραπάνω από ανάγκη.

Πρώτη δημοσίευση: https://www.capital.gr/bloomberg-view 

Προσαρμογή για το Blog της Interactive Education: Μαρία Ζαππα - Κασαπίδη