Πώς παρουσιάζω τον εαυτό μου σε 1’;

Τι είναι το Elevator Pitch;

Είναι μια μικρή παρουσίαση που στοχεύει στην πώληση (αυτή η πώληση αφορά προϊόν, υπηρεσία, ή και εμάς τους ίδιους). Δηλαδή μια σύνοψη που χρησιμοποιείται για να καθορίσει γρήγορα και απλά μια διαδικασία, προϊόν, υπηρεσία, οργάνωση ή γεγονός, και την πρόταση αξίας της (valueproposition).

Το όνομα αντικατοπτρίζει την ιδέα ότι θα πρέπει να είναι δυνατή η ολοκλήρωση της σύνοψης στο χρονικό διάστημα μιας διαδρομής ανελκυστήρα, ή περίπου τριάντα δευτερόλεπτα ως δύο λεπτά. Η “καταγωγή” του ευρέως πιστώνεται στην Ilene Rosenzweig και στον Michael Caruso (ενώ ήταν συντάκτης του VanityFair).

Τι περιλαμβάνει ένα αξιοπρεπές ElevatorPitch;

Για να μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ένα Elevator Pitch ολοκληρωμένο, οφείλει να περιέχει τις εξής πληροφορίες:

Ποια είσαι και μια επιτυχία σου. Φυσικά αναφερόμαστε σε ονοματεπώνυμο, επάγγελμα ή σπουδές και μια επαγγελματική ή ακαδημαϊκή σας διάκριση για την οποία είσαι υπερήφανη.

Συγκεκριμένη στοχοθεσία και ενδιαφέρον. Ο περιορισμένος χρόνος του Pitch δεν αφήνει πολλά περιθώρια για γενικότητες. Οφείλεις να είσαι συγκεκριμένη για το τι θέλεις από τον συνομιλητή σου, πότε, και με ποιον τρόπο. Έτσι θέτεις τον τόνο της μετέπειτα συζήτησης και είσαι ξεκάθαρη για τα θέλω και τους στόχους σου.

Επιτεύγματα. Η μετριοφροσύνη δεν έχει θέση στο ElevatorPitch. Ανέφερε τα επαγγελματικά, ακαδημαϊκά ή επιχειρηματικά σου επιτεύγματα και επιτυχίες χωρίς κομπορρημοσύνη, αλλά με πνεύμα μαχητικό και θετικό.

Ερώτηση. Στο τέλος του Pitch, θέτεις το ερώτημα “Θα θέλατε να με ρωτήσετε κάτι εσείς;”, ώστε να συνεχίσεις τον διάλογο με τον συνομιλητή σου και να μην περιοριστείς στον ελάχιστο δυνατό χρόνο.

Γιατί να έχω Elevator Pitch;

Είναι η πλέον συχνή ερώτηση αλλά και η πλέον αναγκαία για να κατανοήσουμε την ανάγκη σύνταξης ενός Pitch και την χρησιμότητα του.

Το elevator pitch είναι η τέλεια ευκαιρία για να περιγράψεις:

Ποια/ος είσαι;

Τι κάνεις;

Τι κάνεις καλά;

Τι θέλεις να κάνεις;

Να ‘’ιντριγκάρεις’’ τον συνομιλητή σου.

Και όλα αυτά μέσα σε δύο λεπτά μάξιμουμ! Ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας τους χώρους που θα το χρησιμοποιήσουμε — σε συνεντεύξεις για εύρεση εργασίας, σε συμπληρωματικό/follow up τηλεφώνημα ή email, σε networking events και σε careerdays/fairs όπου ο χρόνος είναι περιορισμένος και ο αριθμός των συμμετεχόντων/υποψηφίων είναι μεγάλος — αντιλαμβανόμαστε την χρηστικότητα του.

Ποιες ερωτήσεις ‘’απαντάει’’ το Elevator Pitch;


Τι μπορώ να κάνω…καλά; (Ικανότητες) *

Ποιο είναι το μεγαλύτερο μου προτέρημα στον τομέα μου; (Αυτοπεποίθηση)

Τι θα ήθελα να κάνω; (Στόχος)

Ποιο είναι το “γιατί” μου; (Κίνητρο)

*Προσοχή: Η σειρά έχει σημασία για να αποκτήσει ο συνομιλητής μια συνολική και συνεκτική εικόνα για εσένα.


Λέξεις-κλειδιά

Oι λέξεις-κλειδιά στο Elevator Pitch είναι μόνο θετικές. Αναφέρουμε τα ρήματα “μπορώ / είμαι ικανή-ος να / γνωρίζω / ξέρω / είμαι θετική-ος / κατέχω” και δεν χρησιμοποιούμε άρνηση, αρνητικές λέξεις ή φράσεις.

Τα tips και το παράδειγμα

Τα σημαντικότερα tips του Elevator Pitch είναι τα εξής:

Εξήγησε τι κάνεις και τον στόχο σου. Μιας και ο χρόνος είναι περιορισμένος, πρέπει να είναι ξεκάθαρος και ο στόχος σου αλλά και τι ακριβώς ψάχνεις.

USP (Unique Selling Proposition). Το σημαντικό στοιχείο σε αυτό το tip είναι η ειδοποιός διαφορά σου από τους υπόλοιπους. Αυτή μπορεί να είναι μια γνώση, ένα ιδιαίτερο skill, μια ικανότητα που σε ξεχωρίζει από τους άλλους.

Πρακτική εξάσκηση και στο χαρτί. Προσπάθησε να κάνεις όσο περισσότερη ‘’πρόβα’’ μπορείς στο Pitch σου, αφού πρώτα το έχεις γράψει και διορθώσει σε χαρτί. Μπορεί να ακούγεται λεπτομέρεια, αλλά πίστεψέ με, κάνει τη διαφορά.

Εναλλακτικά ‘’σενάρια’’ για το WIFM (What’s In it For Me?).

Το Elevator Pitch σε βοηθά να επικοινωνήσεις σύντομα και συνοπτικά τους στόχους και τα επαγγελματικά σου θέλω. Ωστόσο και ο ακροατής σου θα πρέπει να ξέρει (ή να καταλάβει από το Pitch), τι θα κερδίσει από εσένα και πώς.

Body language. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε τη σημασία αλλά και τον αντίκτυπο του bodylanguage κατά το ElevatorPitchdelivery. Η στάση του σώματος, το σωστό ντύσιμο, οι εκφράσεις του προσώπου, αλλά και οι σιωπές/παύσεις, είναι καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας του Pitch, ή της παταγώδους αποτυχίας του. Περισσότερα tips σε αυτό το βίντεο.

Δώσε ‘’χώρο’’ και χρόνο στον συνομιλητή σου. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία του Pitch είναι η έναρξη διαλόγου με τον ακροατή σου. Φρόντισε να δώσεις χρόνο αλλά και “χώρο”, με τις κατάλληλες παύσεις αλλά και την κατάλληλη χρονική διάρκεια.

Πρώτη εντύπωση. Η πρώτη εντύπωση “απαντά” δύο ερωτήματα: “Μπορώ να εμπιστευθώ αυτόν τον άνθρωπο;”, και, “Μπορώ να σεβαστώ τις ικανότητες του;”. Διαρκεί περίπου 10’’ αλλά δυστυχώς κρατάει συνήθως για πολύ περισσότερο. Firstimpressionslast άλλωστε!

Παράδειγμα ElevatorPitch

‘’Γεια σας, ονομάζομαι Μαρία Ζαρωτιάδου και είμαι Certified Career and Business Coach/Mentor και Strategic Marketing Specialist με σπουδές στην Διοίκηση Επιχειρήσεων και στο Marketing.

Εργάζομαι σε Πολιτικά γραφεία ως manager στρατηγικής ενώ η εταιρεία μου, SquareOneAthens, παρέχει υπηρεσίες Coaching, στοχεύοντας κυρίως σε γυναίκες στελέχη επιχειρήσεων.

Ενδιαφέρομαι για την ανάπτυξη του δικτύου συνεργατών μου και την εξέλιξη των παρεχόμενων υπηρεσιών μου. Γνωρίζω πως η εταιρεία σας δίνει την ευκαιρία σε νέους ανθρώπους και εταιρείες με έμφαση στην καινοτομία.

Θα θέλατε να με ρωτήσετε κάτι εσείς;’’

(Διάρκεια: 40’’)

Dos and Don’ts

Dos


Χαμογέλασε όσο παρουσιάζεσαι

Διατήρησε θερμή, άμεση οπτική επαφή με τον συνομιλητή

Γράψε εναλλακτικά Pitches για κάθε περίσταση

Κατά καιρούς, κάνε τις απαραίτητες αλλαγές ή προσθήκες στο Pitch

Παρουσιάσου ως “παροχέας λύσεων”


Donts


Μην βιάζεσαι όσο παρουσιάζεις το Pitch σου

Κάνε πρόβα, αλλά μην εμφανίζεσαι “στημένη”

Χρησιμοποίησε απλές λέξεις και φράσεις, ακόμα και αν ο συνομιλητής σου είναι καταρτισμένος στο αντικείμενο.


Καλό pitching!

Πηγή: Μαρία Ζαρωτιάδου, Political and Marketing Strategy Analyst, Business Coach and Mentor, M.Sc. in Strategic Marketing.

Εσύ είσαι Expert;
Προηγούμενο άρθρο
Εσύ είσαι Expert;


Για πληρωμές IRIS