Η μαύρη τρύπα που καταπίνει τα βιογραφικά...

...και πως θα την αποφύγεις!

Σας γνώριμη κατάσταση; Είδατε μια τέλεια αγγελία on line στείλατε αμέσως βιογραφικό και συνοδευτική επιστολή και περιμένετε την απάντηση. Και μετά τίποτα… Το κάνετε ξανά και ξανά υπενθυμίζοντας στον εαυτό σας το παιχνίδι των πιθανοτήτων, σωστά? Μετά από εβδομάδες ή και μήνες με “σιγή ασυρμάτου”, σηκώνετε τα χέρια σας με απελπισία.

Καλώς ορίσατε στην “Άβυσσο των βιογραφικών”. Αυτή τη μαύρη τρύπα που καταπίνει ακόμα και τα πιο ελκυστικά βιογραφικά. Και εγώ τι πρέπει να κάνω θα με ρωτήσετε.

Πριν το Ίντερνετ οι εταιρίες λάμβαναν μόνο μερικές δεκάδες βιογραφικά για κάθε θέση. Φυσικά μέσω ταχυδρομείου… Το προσωπικό στα HR τμήματα τα άνοιγε τα διάβαζε και προωθούσε τα καλύτερα στον διευθυντή. Αν δεν ήσουν κατάλληλος για τη θέση, σου έστελναν μια ευγενική επιστολή απόρριψης.

Σήμερα, στον αιώνα του Ίντερνετ και της online ανάρτησης των αγγελιών, όλα αυτά άλλαξαν. Από τη στιγμή που μπορείς να στείλεις το βιογραφικό σου με το πάτημα ενός κουμπιού, οι εταιρείες λαμβάνουν εκατοντάδες βιογραφικά για κάθε θέση καθημερινά. Και επειδή κανένα HR τμήμα δεν έχει τόσα πολλά στελέχη για να διαβάζουν κάθε βιογραφικό και να απαντούν, οι εταιρείες υιοθέτησαν τα Applicant Tracking System (ATS) για να κάνουν αυτή τη δουλειά (χωρίς τις απαντητικές επιστολές!).

Σχετικό άρθρο: Τι πρέπει να προσέξεις για να «περάσει» το βιογραφικό σου από το Applicant Tracking System (ATS)

Ηλεκτρονική απόρριψη και κρυφή εργασία

Τα ΑΤS είναι προγραμματισμένα να αξιολογούν τις αιτήσεις με βάση έναν προεπιλεγμένο για κάθε θέση αλγόριθμο, κάτι που βγάζει αμέσως εκτός πάνω από τα μισά βιογραφικά. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και ένα καλό βιογραφικό μπορεί να μην έχει την ευκαιρία να φτάσει στα χέρια του υπεύθυνου για την πρόσληψη ατόμου. Από την άλλη μεριά οι εργοδότες που γνωρίζουν ότι θα βομβαρδιστούν με εκατοντάδες βιογραφικά, πριν δημοσιεύσουν μια αγγελία, ρίχνουν μια ματιά στο δίκτυό τους. Κοιτούν στα social media και ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους να τους προτείνουν άτομα που νομίζουν ότι ταιριάζουν στη θέση. Και αυτό ειναι “η κρυφή εργασία”. Ο πιο συχνός τρόπος επιλογής προσωπικού.

Τι πρέπει να κάνετε εσείς για να αποφύγετε τη μαύρη τρύπα των βιογραφικών και να ανακαλύψετε την κρυμμένη εργασία;

Αντί να ψάχνετε για αγγελίες εργασίας, να ψάχνετε για εταιρείες. Οι περισσότεροι από αυτούς που ψάχνουν δουλειά ξεκινούν με τις αγγελίες. Έτσι, στέλνουν αιτήσεις για δουλειές που δεν τους ταιριάζουν, σε εταιρείες που δεν τους ενδιαφέρουν. Μια πιο σωστή προσέγγιση ειναι να ψάξετε για εταιρείες που σας ενδιαφέρουν και να αρχίσετε να “χτίζετε σχέσεις” μαζί τους, με τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί. Δεν έχει σημασία αν υπάρχουν ανοικτές θέσεις αυτή τη στιγμή, σε αυτή την εταιρεία. Να θυμάστε ότι δεν ανακοινώνονται όλες οι θέσεις και οι managers ξεκινούν πάντα από τις προτάσεις των υπαλλήλων τους. Μερικές εταιρείες μάλιστα, έχουν ειδικό πρόγραμμα για συστάσεις νέων υπαλλήλων. Αν ξέρεις κάποιον κατάλληλο για την εταιρεία το λες…

Αν ξεκινήσεις λοιπόν να ψάχνεις για τις εταιρείες που σε ενδιαφέρουν, υπάρχουν κάποια πράγματα που πρέπει να σκεφτείς.

  • Θέλεις να δουλέψεις σε μικρή, μεσαία, ή μεγάλη εταιρεία;
  • Σε ποιο τομέα θέλεις να δραστηριοποιείται η εταιρεία που σε ενδιαφέρει;
  • Τι προϊόντα ή υπηρεσίες θα ήθελες να προσφέρει;
  • Ποιο θα ήταν για σένα το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον;
  • Θέλεις να σε καθοδηγούν ή θέλεις να έχεις αυτονομία;

Όταν απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, σίγουρα στο κατάλογο σου θα εμφανιστούν 15-20 ονόματα εταιρειών. Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να κάνεις έρευνα για τις εταιρείες; Μα φυσικά το LinkedIn.

  • Μπορείς επίσης να κάνεις μια έρευνα στην Google για να δεις ποιες εταιρείες δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή σου.
  • Έλεγξε επίσης τις ιστοσελίδες τους και τα Social Media τους για να δεις το μέγεθός τους και την εργασιακή τους κουλτούρα.
  • Δες επίσης και στο Google News να δεις αν γράφει κάτι.

Χτίσιμο σχέσεων (Networking)

Από τη στιγμή που θα έχεις τη λίστα σου, χρησιμοποίησε στο  LinkedIn τη δυνατότητα του advanced search για να εντοπίσεις ανθρώπους που εργάζονται εκεί και να τους προσεγγίσεις. Χρησιμοποίησης όλα τα φίλτρα της προσαρμοσμένης αναζήτησης για να δεις όχι μόνο τους υπάλληλους των τμημάτων (πχ Nestle >Greece >Accountants) αλλά και του υπεύθυνους των τμημάτων που σε ενδιαφέρουν. Εκεί θα δεις και αν έχετε κοινούς γνωστούς και σε ποιο επίπεδο (1st, 2nd, 3rd degree-connection) που θα μπορούσαν να σε συστήσουν.

Αν δεν έχεις κοινούς γνωστούς στείλε μια προσωποποιημένη αίτηση σύνδεσης. Δεν πρέπει να ζητήσεις δουλειά, ούτε καν βοήθεια! Θα εκφράσεις απλά το ενδιαφέρον σου για τη δουλειά που κάνουν, τον τρόπο που δουλεύουν και αν σου απαντήσουν τότε θα επισημάνεις τα κοινά στοιχεία του εργασιακού σου background. Αλλά πάλι δεν θα ζητήσεις δουλειά! Συνεχίζοντας τη συζήτηση θα εκφράσεις την επιθυμία σου για μια ενημερωτική συνέντευξη μέσω τηλεφώνου ή σε κάποιο διάλειμμα (δικό τους) για καφέ.

Σχετικό σεμινάριο: Χρησιμοποιώντας το LinkedIn

Βέβαια δεν θα σου απαντήσουν όλοι, και δεν θα έχουν όλοι χρόνο για chat. That’s ok.  Συνεχίζεις με άλλο τρόπο… σε ποια groups είναι γραμμένοι αυτοί που δουλεύουν στις εταιρείες που σε ενδιαφέρουν;

Η δύναμη των LinkedIn Groups

Τα LinkedIn Groups, όπως και τα επαγγελματικά groups σε άλλα social media είναι μεγάλη πηγή άντλησης πληροφοριών και γνωριμιών. Γίνε μέλος σε ομάδες που αφορούν την ειδικότητα σου, τον τομέα που θέλεις  να εργαστείς, την περιοχή σου. Το ξέρεις ότι μπορείς να στείλεις μέχρι 15 direct messages κάθε μήνα στα μέλη των ομάδων στο LinkedIn με τα οποία έχεις σύνδεση 1ου βαθμού;

Δεν είναι όμως αρκετό να γίνεις μέλος. Υπάρχουν ομάδες που έχουν χιλιάδες μέλη. Πρέπει να ξεχωρίσεις. Να ξεκινάς σχετικές συζητήσεις, να συμμετέχεις σε συζητήσεις με άτομα που έχουν την ίδια ειδικότητα με σένα και ενδέχεται να σε ενημερώσουν για κάποια ευκαιρία απασχόλησης.

Σχετικό άρθρο: Personal Branding

Και κάτι σημαντικό ακόμα..

Πριν ξεκινήσεις να δραστηριοποιήσε στο LinkedIn βεβαιώσου ότι το profile σου είναι πλήρως ενημερωμένο και εναρμονισμένο με το βιογραφικό σου.

Θέλεις να σε προσέξουν έτσι δεν είναι; Βεβαιώσου ότι:

  • Η φωτογραφία του προφίλ σου είναι επαγγελματική και το ύφος σου ευχάριστο. Μικρή λεπτομέρεια. Να έχεις σε όλα τα social media σου την ίδια φωτογραφία για να σε ξεχωρίζουν εύκολα.
  • Έχεις ένα σωστό εξώφυλλο πχ σχετικό με τα ενδιαφέροντα ή τη δουλειά σου.
  • Όλες οι πληροφορίες σχετικά με σένα και την εργασιακή σου ιστορία είναι συμπληρωμένες.
  • Οι πληροφορίες σχετικά με σένα είναι δημόσιες (public).
  • Γράφεις άρθρα ή αναδημοσιεύεις ειδήσεις σχετικές με τον κλάδο σου.

Έτσι όταν επισκεφθεί κάποιος το προφίλ σου θα μπορεί να καταλάβει ποιος είσαι και τι κάνεις. Θα μπορέσει να πει στον υπεύθυνο, "ναι ξέρω κάποιον που κάνει γι αυτή τη θέση" αν και όποτε αδειάσει…

Η μαγική λέξη για να αποφύγεις τη μαύρη τρύπα που καταπίνει τα βιογραφικά είναι Networking! Για το οποίο θα επανέλθουμε σε επόμενο άρθρο μας.

Καλή τύχη!

Μαρία Ζάππα-Κασαπίδη


Are you career ready?
Προηγούμενο άρθρο
Are you career ready?


Για πληρωμές IRIS