Εκπαίδευση Ενηλίκων: Νέο μοντέλο μάθησης

Πέντε τεχνικές για την αποτελεσματική συμμετοχή των ενηλίκων εκπαιδευόμενων σε εκπαιδευτικά προγράμματα.

Η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και η αλλαγή στις απαιτήσεις που έχουν από τους εργαζόμενους τους, σχετίζονται ολοένα και περισσότερο, με τις γνώσεις που κατέχουν οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε αυτές ή τις γνώσεις όσων αναζητούν εργασία και θέλουν να εργαστούν σε αυτές. Ως εκ τούτου, η κατάρτιση αποτελεί βασικό παράγοντα για κάθε ενήλικα που θέλει να είναι αποτελεσματικός και παραγωγικός. Σήμερα, που το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης παρέχεται μέσω ψηφιακών εργαλείων, η εκπαίδευση ενηλίκων δεν είναι αποτελεσματική εάν δεν εφαρμοστεί σωστά.  Πολλοί ενήλικες διστάζουν να παρακολουθήσουν προγράμματα επιμόρφωσης είτε σε δια ζώσης μαθήματα, είτε εξ αποστάσεως.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που αποθαρρύνουν έναν ενήλικα από τη συμμετοχή  του στη κατάρτιση;

Ο πιο συνηθισμένος λόγος που οδηγεί έναν ενήλικα στην αποχή από την κατάρτιση, είναι η μορφή με την οποία του παρέχεται. Σε πολλά μαθήματα, κυρίως τηλε-κατάρτισης, ο χρήστης βλέπει τον εαυτό του να ακολουθεί παθητικά μια άκαμπτη λίστα περιεχομένων, με ελάχιστη διαδραστικότητα, που ακολουθούν μια μέθοδο, ένα στυλ που συνήθως είναι αρκετά πολύπλοκο, κυρίως για όσους δεν είναι εξοικιωμένοι με τις νέες τεχνολογίες. Αυτή η προσέγγιση είναι βαρετή μιας και μετατρέπει τον εκπαιδευόμενο, σε παθητικό δέκτη γνώσεων. Όλα αυτά έρχονται σε σύγκρουση με τις πραγματικές ανάγκες ενός ενήλικα. Επίσης ο τύπος αυτός της εκπαίδευσης δεν δίνει κίνητρα στους εκπαιδευόμενους να συνεχίσουν. Τα κίνητρα ωθούν τους ενήλικες στην μάθηση αλλά και στην αλλαγή. Όμως, δεν είναι πάντοτε εύκολο αυτό να συμβεί. Έτσι, όταν εκπαιδεύουμε ενήλικες, θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας τις ανάγκες τους, τις εμπειρίες τους αλλά και το εκπαιδευτικό τους υπόβαθρο.

Ας δούμε μερικές τακτικές ενθάρρυνσης των ενήλικων ως εκπαιδευόμενων:

1. Προσδιορίστε - Μοιραστείτε μαζί τους τον σκοπό της Εκπαίδευσης

Η εκπαίδευση ενηλίκων συνδέεται με έναν σκοπό: Όσο περισσότερο οι εκπαιδευόμενοι αισθάνονται ότι έχουν την ανάγκη να μάθουν (λόγω των αλλαγών που τους συνέβησαν σε προσωπικό ή εργασιακό επίπεδο ή σε φυσιολογικά πλαίσια), τόσο περισσότερο είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν τελικά σε εκπαίδευση. Γι αυτόν τον λόγο, όταν τους δίνεται η ευκαιρία εκπαίδευσης, θα πρέπει να τους μεταφέρουμε, να μοιραστούμε μαζί τους, τον λόγο για τον οποίο εκπαιδεύονται και ποια είναι τα πρακτικά οφέλη της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας.

2.''Σύνδεση'' με τον πραγματικό κόσμο

Η εκπαίδευση των ενηλίκων προσανατολίζεται συνήθως σε εργασίες ''Μαθαίνω να κάνω κάτι και πρέπει να το εφαρμόσω.'' Η ''σύνδεση'' με τον πραγματικό κόσμο κρίνεται απαραίτητη. Πρέπει να τους ενθαρρύνουμε να συμμετάσχουν για στην εκμάθηση μιας δεξιότητας που σχετίζεται άμεσα με την επαγγελματική τους ζωή.

3. Η σημασία της πρακτικής

Στους ενήλικες εκπαιδευόμενους μαθητές, αποδίδουν περισσότεροι οι μεθοδολογίες που βασίζονται στη πρακτική εμπειρία και σε πραγματικές καταστάσεις, καθώς και είναι καλύτερες από την απλή  επεξήγηση μιας θεωρίας. Η αφήγηση ιστοριών, η μέθοδος αντιμετώπισης και επίλυσης προβλημάτων, αλλά και η προσομοίωση, ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες ενός ενήλικα εκπαιδευόμενου και αποδεικνύονται πιο αποτελεσματικές από άλλες συναφείς μεθόδους.

4. Αξιοποιήστε τις εμπειρίες τους

Η κατάρτιση των ενήλικων εκπαιδευομένων μαθητών γίνεται σύμφωνα με τις εμπειρίες αλλά και τις θεωρητικές τους γνώσεις, τις οποίες θα πρέπει να εξετάσουμε και να αξιολογήσουμε. Θα πρέπει λοιπόν, να σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα κατάρτισης λαμβάνοντας υπ' όψιν το υπάρχον εκπαιδευτικό υπόβαθρο που κατέχουν, συμμετέχοντας όμως και οι ίδιοι στη σχεδίαση του σε αυτό. Για παράδειγμα, μπορούν να συμβάλλουν με το να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Η χρήση διαδικτυακών κοινοτήτων θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή εργαλεία για την αποφυγή της παθητικότητας των εκπαιδευομένων μαθητών, με σκοπό τη μεγαλύτερη συμμετοχή τους.

5. Ξεπεράστε το σχολικό μοντέλο εκπαίδευσης

Η στάση των ενήλικων εκπαιδευόμενων κατά τη διάρκεια της κατάρτισης είναι πολύ διαφορετική από αυτή των παιδιών και των εφήβων. Το σχολικό μοντέλο που βασίζεται σε θεωρία-μελέτη-αξιολόγηση, δεν είναι πολύ αποτελεσματικό και μπορεί να δημιουργήσει αντιδράσεις. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του εκπαιδευτικού περιεχομένου, θα πρέπει να αποφύγουμε την επιφανειακή γνώση στοχεύοντας στην ουσιαστική τους εκπαίδευση με μια πιο πρακτική προσέγγιση.

Η εκπαιδευτική μέθοδος που ακολουθεί το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Interactive Education λαμβάνει υπ' όψιν του όλες αυτές τις παραμέτρους και στοχεύει σε μια συναρπαστική και αποτελεσματική εμπειρία εκπαίδευσης για τους υποψηφίους του. Η διαρκής ανανέωση των προγραμμάτων του, οι άρτια εκπαιδευμένοι καθηγητές εγγυόνται την επιτυχία της μάθησης αλλά και της πιστοποίησης.